Ulla-Maija Gracen HYVÄN OLON BLOGI

 

Ulla-Maija Gracen hyvänolon BLOGI tuo esille, ajankohtaisia hyvän olon saavuttamiseen liittyviä vinkkejä, itsehoito-ohjeita, alan ajankohtaisia wellness hyvon olon asioita ja kirjoittajavieraiden artikkeleita.

 

Miten ei olla stressaantuneita 1. /  Ulla-Maija Grace

Melkein jokainen kokee olevansa stressaantunut. Koemmeko me kaikki samaa stressiä?Onko stressi niin kuin flunssa, joka leviää yskän, aivastusten ja lämpimien kädenpuristusten välityksellä?

Noo-oh, riippuu tietysti…! Voisihan se olla!
Jos ajattelee, että yskät ovat kuin ympärilläsi kiirivät vihaisten, jännittyneiden ja väsyneiden ihmisten haukut.
Jos ajattelee, että aivastukset ovat kuin ahdistus, tuskaisuus ja levottomuus, jota ihmiset kokevatympärillämme olevan jatkuvan kiireen, kohelluksen ja metelin keskellä.
Ja jos pelkää, että ne lämpimät kädenpuristukset aina kantavat mukanaan piilotarkoituksia, jotka eivät ole juuri sitä mitä toivoo ja odottaa.

Pysähdy! Nyt heti! Juuri siihen paikkaan missä olet! Varmista vain, että et ole keskellä kiireistä katua.


Kuuntele! Kuuntele itseäsi! Mitä sinun kehosi sanoo?

Sanooko se, että se on väsynyt, että hartioita särkee ja jalat ovat kuin tulessa?
Kuuntele! Mitä sinun mielesi sanoo? Onko se niin kiireinen kaiken muun kanssa, että sinä et kuule omaa kysymystäsi?
Kuuntele! Mitä sinun tunteesi sanovat? Onko kurkkusi täynnä kyyneleitä tai kiukkua? Taisteletko ehkäistäksesi paniikin vyöryn, joka nousee sisälläsi kun sinulla on niin monta asiaa tehtävänä, että sinulla ei ole mitään mahdollisuutta hoitaa niitä kaikkia?

Hengitä syvään ja sano ”Tämän verran minulla on aikaa minulle”. Kävele lähimpään hiljaiseen paikkaan; puistoon, kirjastoon, kirkkoon tai jonnekin muualle missä sinulla on mahdollisuus olla hetki yksin ja sulkea silmäsi.

Istu alas. Hengitä syvään sisään ja huokaa ulos – ulos keuhkojesi syvimmistä sopukoista.

Pysähdy ja kuuntele hengitystäsi. Tunnista ilman kulku sieraimissasi ja tunne hengitysilman lämpötilan muutos. Huomaa sisään hengittäessäsi ilman viileys ja sen lämpö, kun hengität ulos. Tiedosta, että sinun kehosi on lämmittänyt sen.

Koe miten kehosi liikkuu hengityksen vaikutuksesta – vai liikkuuko se? Jos et tunnista liikettä, tee jotain! Liikkeen täytyy olla olemassa, muutoin sinä et olisi siinä! Hengitä uudelleen syvään ja huokaa ulos. Vie hengitys napaan asti ja anna sen liikuttaa rintakehää navasta hartioihin asti. Kuvittele miten hengityksen tuoma liike hieroo sisäelimiäsi toimintaan.

Anna nyt hengityksesi kulkea omassa rytmissään. Se on sinun rytmisi nyt, tällä hetkellä. Kuuntele sitä!
Ajatuksia tulee ja ne haluavat jäädä. Joka kerran kun huomaat, että ne ovat ottamassa vallan, palaa kuuntelemaan hengitystäsi. Sinä saatat ajatella; ”Tämä on tylsää!” “Miten tyhmää voikaan olla!” “Tämä se vasta ajan tuhlausta on! Minulla on niin paljon tekemistä!”

Älä luovuta – Älä nouse ylös! Sano itsellesi ” Tämän verran minulla on aikaa minulle.”  

Noin 20 minuuttia päivässä riittää saamaan alkuun suunnan muutoksen. Kokeile sitä ainakin kuukausi ja anna itsellesi mahdollisuus. Jokaisen harjoituksen jälkeen ajattele jotain sellaista mitä haluat kokea, nähdä, omistaa, tehdä, tuntea, kuulla… ja istuta se mielikuvituksessasi suuren toiveiden ruukkuun kasvamaan, kukoistamaan ja tuottamaan sinulle hyvää mieltä.

 ja minä kirjoitan seuraavan osan “siitä miten ei olla stressaantuneita” jatkokertomuksesta ensi viikolla.

Ulla-Maija

 

Muista kuitenkin Stres Frre lotion, jolla saa myös helpolla lievennystä liialliseen stressiin.
lisää tietoa http://www.aromatica.fi/lg_stressfree1 
verkkokauppa http://shop.aromatica.fi/cat/product_catalog.php?c=60